tre shots om dagen i virustider

Varje år brukar jag ta tag i detta
eftersom så många virus är i omlopp just januari och februari, tom in i mars. I skrivandets stund har vi en seg influensa som härjat i över ett år. Vi borde nog få i oss ingefära året runt, handen på hjärtat. Årets influensa samt Calici lyser med sin frånvaro, troligtvis på grund av frenetiska tvättande och spritande av händer. Att vara insulinbehandlad diabetiker typ 1 (blanda inte ihop typ 2 då det är en helt annan sjukdom) innebär ju sämre immunförsvar och då måste man stålsätta sig lite. Hjälpa kroppen och organen lite.
 
1. Skala ingefäran och fin riv den
2. Värm ingefära och vatten i en kastrull, jag värmer vattnet först och lägger i den rivna ingefäran när vattnet uppnått ca 60° och hur vet jag att det är just 60°? Det vet jag inte då jag inte har någon temp utan jag känner (ej med fingret utan jag känner det inom mig så att säga, jag kör reiki för att veta) när det är den temperaturen, vet inte hur men jag gör det bara.
3. Pressa citron och och sätt i honung. Jag har den turen att min syster har en egen bi odling så jag har förstås en hel del egenodlad honung hemma  helt utan tillsatser.
4. Låt svalna och häll upp i flaskor eller tillbringare i kylen.
Ingefärans egenskaper
Forskning har slagit fast att ingefära är en av de mest antiinflammatoriska råvarorna som finns. Det betyder att ingefära är mycket bra på att motverka inflammationer i din kropp. Det är ingefärans skyhöga innehåll av gingeroler, växtämnen, som verkar effektivt mot inflammation. Som diabetiker är kroppen i ständig inflammation.
 
🥜 Flera stora studier har dokumenterat att ingefära är effektivt mot illamående, oavsett om den beror på sjösjuka, åksjuka, baksmälla eller eller cellgiftsbehandling. Effekten beror på att ingefära hämmar serotonin-receptorerna, som påverkar centrumet för illamående i hjärnan, och påverkar dina nervbanor i tarmarna.
 
🥜 Ingefära stärker ditt immunförsvar så att det blir bättre på att bekämpa virus som angriper kroppen, t ex förkylningsvirus. Du behöver dock komma upp i omkring 5 gram om dagen för att få effekt och vanligen det dubbla om du får i dig ingefära via shots.
 
🥜 Ingefärsextrakt har visat sig motverka stelhet och smärtor hos patienter med artros i knän och höfter. Främst är det gingerolerna, som motverkar inflammation i kroppen, som kan ta åt sig äran för effekten.
 
🥜 Ingefära är rik på kalium som ökar blodtillförseln till huden. Därmed sänks blodtrycket i kroppen, vilket minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar. Ett liten varning-varning här då högt kalium är något diabetiker dras med och kan ge både arytmier samt asystoli (hjärtstopp) på hjärtat.
 
🥜 Studier visar att ingefära kan lindra muskelömhet. Återigen är det gingerolerna som motverkar den inflammation som kan uppstå i kroppen efter ett hårt träningspass.
 
Honungens egenskaper
Nu har jag sån tur som jag skrev ovan att min ena syster i skåne har en egen biodling så jag får mina honungsburkar därifrån, köp inte vanlig honung på affären, kör egenodlad, ekologisk. Förutom att honungen är helt naturlig – både när det gäller produktion och innehåll, finns en rad andra hälsofrämjande effekter att ta tillvara på. Redan under tiden bina producerar honung, omvandlas molekylerna till glukos och fruktos, vilket i sin tur leder till att vår kropp slipper göra det på egen hand. Det ger en mer skonsam effekt på blodsockernivån. Annat är det med vanligt vitt socker. Innan energin kan utvinnas måste kroppen först arbeta med att separera molekylerna. Det gör att blodsockernivån får ett ökat tryck. Honung innehåller dock fler kalorier än vanligt socker. Men det behöver inte betyda att det kommer bidra negativt på kroppen. Nej, eftersom honungen är sötare än socker behövs bara en liten liten mängd för att uppnå effekt. Det leder till att kaloriintaget då blir mindre i jämförelse med om samma sötma ska uppnås med socker.
 
🐝 Forskning visar nämligen att honung kan förhindra tillväxten av farliga bakterier i tarmen och samtidigt främja produktionen av goda. Viktigt att tänka på är att använda honungen rå och naturlig
 
🐝 Studier visar att honungens aktiva föreningar kan hjälpa till att stimulera nervsystemet och hjärnans funktion. Det har visat sig att exempelvis minnet kan förbättras och det finns de som menar att honungen även kan verka ångestdämpande.
 

🐝 Pratas det om förkylning kommer nog många automatiskt att tänka på honung. Det beror på att dess naturliga antiinflammatoriska och antibakteriella egenskaper i generationer använts som hemma kur mot båda hosta och halsont.

🐝 Många har svårt att komma till ro strax innan läggdags och känner sig allt för sällan utvilade på morgonen. Då kan det vara värt att testa en kopp med varm mjölk eller örtte med honung. Drycken bidrar till en stadig ökning av insulin samtidigt som det sker en frisättning av serotonin. Det i sin tur omvandlas till melatonin, vilket är det hormonet som ansvarar för just sömnreglering. Inte så bra för en diabetiker med andra ord innan läggdags!
kokos egenskaper
Då och då sätter jag i ekologisk kosos i både té, kaffe, mat men även i mina shots. Kokos olja och kokos mjölk har jag nu igen börjat med då jag inspireras av en vän och kollega som är både akutläkare, utövar ayurveda samt hollistuiskt liv, studerat kinesisk samt japansk alternativ medicin, är REIKI healer och yoga lärare. Efter ett samtal med min vän och läkare tog hon upp kokos’ets verkan. Vi pratade om detta 2016 men nu kör vi igen därför jag dels ska må bättre och kunna avveckla sockersuget, få min kropps organ samt sinne i balans så är detta även ett steg. Bort med all pasta, potatis och bröd.
 
🥥 Minskar sötsug och stabiliserar blodsockret, vilket gör den till en perfekt hjälp vid diabetes, sötsug, sockerberoende problematik och/eller vid viktminskning och hård träning.
🥥 Hjälper fettförbränningen och ger snabbare viktminskning. Kokosolja fungerar även som ketoner, kemisk energi som används som energi till hjärnan och som värmeenergi, istället för att lagras in som fett.
🥥 Motverkar binjureutmattning genom minskad inflammation och infektion.
🥥 Motverkar allergier, astma, och intolerans relaterad problematik genom läkning av slemhinnorna.
🥥 Ökar det ”goda” HDL-kolesterol och sänker det ”dåliga” LDL-kolesterolet. Jag äter medicin för höga LDL så kokosolja hjälper till ytterligare.
🥥 Motverkar överväxt av candida p.g.a. den svampdödande effekten, bakteriella infektioner eller virus samt parasiter i matsmältningssystemet.

🥥 Minskar eller eliminerar åldersfläckar och/eller leverfläckar.
🥥 Läker huden, motverkar bakteriella inflammationer och minskar hudklåda vid eksem, barneksem, psoriasis eller akne.
🥥 Gör huden mjuk, följsam, elastisk, återfuktad och motverkar rynkor, torr och narig hy.
🥥 Minskar klåda och irritation vid insektsbett eller lättare brännskador. Stryk på ett lager med kokosolja direkt efter att skadan/bettet har uppstått.

I den personliga utvecklingen är sinne helt ihopkopplad med kroppen.
De tankar och känslor du tänker och känner manifesteras i kroppen.
Hur du behandlar kroppen manifesteras i ditt sinne. Allt hänger samman.
 
 ändra radikalt din kost 
 ta kontroll över din hälsa 
 följ din intuition 
 använd örter & kryddväxter 
 släpp undertryckta känslor 
 öka dina positiva känslor 
 omge dig med socialt stöd om du behöver 
 fördjupa dig i din andliga & personliga utveckling 
 hitta en stark anledning varför samt hur du vill leva  
 
Maten är en enormt viktig del i läkandet, även andligt. Förstå hur stark tankens kraft är och hur vissa aldrig tar sig vidare i livet eller uppnår någon större framgång, varken som healers, sin andliga och mediala utveckling, tillfrisknandet av stress och vikten av personlig utveckling. Lägg till rannsakan. Lagen om orsak och verkan, dvs karmalagen. Det du gör, tänker och känner kommer tillbaka i fysisk form.
/grundtexten skriven 2017 letsskyrocket.se